Thursday, December 16, 2010

~ isshh isshh die tuu ~

-- budak baik ke budak jahat? --






“Ayah, ayah, taw tak, dulu saya respect kat budakbudak bekas sekolah agama, ye la, semuanye berimaaan je, pakai tudung labuh, pakai kopiah, bila jalan tunduuuk je, kadangkadang teringin jugak nak jadi macam diorang tuu.. sopan je..dah la banyak ilmu agame..”  

“Tapi kan ayah, sekarang dah tak lagi daaa..hampeh daa.. tengok diorang sekarang pun dah tak rase pape dah..kadangkadang rase meluat.. kat sekolah dulu punye la bising mulut die berceramah pasal couple la, menjaga pergaulan dengan lelaki la, menutup aurat la.. tapi sekarang, die tu, tudung labuh hilang entah ke mana, hand sock lesap entah ke mana.. baju besar entah ke mana.. tengok kat facebook dia berkepit ngan seseorang..statusnye sumenye gedik jee.. saye bantai die kat gambar die ngan sorang lelaki ni.. di’block’nye facebook saye.. ishish.. alamak, terkutuk pulak dah..hihihi.. hmm.. tu la, saye pun  x rasa saye patut cakap bukanbukan kat diorang.. Allah lebih mengetahui kan..”

“kadangkadang tertanya kenape la diorang tu boleh jadi daripada baik jadi tak baik macam tu?”

“Ape sebab diorang berubah ye? Hmm..”

“Kamu pernah tanya dan faham ke mengapa diorang begini?”

“Ini ujian Allah kepada mereka.. diuji satu persekitaran yang berbeza daripada keadaan mereka yang selesa di sekolah agama .. di luar sana kan terlalu banyak perkara perkara yang boleh menolak mereka keluar dari zon yang mereka selalu berada.. kadangkadang kawankawan mereka juga mempengaruhi.. dan mereka cuma manusia biasa.. kadangkadang biasa la terlencong.. mcm ape yang orang kampong kite kate tu, hmmm ‘culture shock’.. dan kadangkadang orang yang men'judge' dan berkata tentang mereka itu tidak pernah bertanya mereka, kenapa dan bagaimana..mungkin ada sesuatu yang menyebabkan mereka begini..”

“Dan mungkin siapa diri mereka di sekolah agama itu, bukan dan tidak dilakukan dengan hati dan dengan kefahaman dari dalam diri mereka.. mungkin hanya mengikuti peraturan dan prinsip sekolah, mungkin terpaksa.. kita tidak pernah tahu kan.. Ada dua hadiah daripada Allah.. Taufik dan Hidayah.. Hidayah itu adalah satu pemberian daripada Allah kepada kita, suatu petunjuk yang buatkan kita sedar dan mengenal mana satu perkara yang baik dan mana satu perkara yang buruk.. dan satu lagi, Taufik, satu hadiah daripada Allah yang membuatkan kita lari dan menghalang diri daripada membuat perkara yang tidak baik dan mendorong seseorang melakukan kebaikan. Hidayah = good instinct dan taufik itu = prevent the bad and act the good, it’s action.. Tanpa hidayah, sudah pasti seseorang itu akan sesat jauh dari jalan kebenaran..tanpa taufik itu, siasialah hidayah yang kita dapat..Contohnya,solat puasa zakat, orang tu tau ianya wajib, tapi tak buat pun.. tau couple tu tak elok, tapi dia buat jugak..dan mungkin orangorang seperti itu, dan bukan hanya budakbudak sekolah agama itu saje,kurangnya keduakedua atau salah satu daripada ini..

“ Dan orangorang yang bersungguh- sungguh berusaha di dalam agama Kami, nescaya Kami akan beri petunjuk kepada mereka akan jalanjalan Kami” (Al- Ankabut:69)

“Siapa yang menginginkannya dan berusaha mendapatnya, Allah akan bagi.. insyaAllah.. Tapi kalau diorang ada kefahaman agama, dan ada kesedaran, walaupun sedikit, insyaAllah, mudah untuk mereka berpatah balik bila terlencong.. cume perlu ditarik sedikit.. oleh siapa? Oleh merekamereka yang rasa itu tugas mereka untuk menarik.. mudahmudahan..”

Nak berubah x leh paksa, x leh ikut orang, kena melalui diri sendiri..

Dan kamu, juga, pasti ada halangan dalam membuat perubahan diri kan.. dulu kan tak pakai stokin, tudung pun jarang, dan Alhamdulillah, sekarang, sempurna tutupan aurat anak ayah ni.. pasti berdepan dengan tentangan diri dan nafsu, daripada orangorang kat sebelah dan daripada keadaan kan.. ke macam mana? Itulah perubahan, ia tak senang, dan ayah yakin, mereka juga dalam usaha berubah dan melawan segala yang buruk mendatangi mereka.... mari berbaik sangka dengan mereka.. kita bantu mereka..”

“hmm, betulbetul..”

Ia bukan senang kan ayah..

Dan sekarang saye mengerti..

Ya, terasa sangat susah untuk berubah.. nak pakai stokin tuu, amik beberapa bulan baru nak  istiqamah pakai stokin.. sekejap pakai sekejap tak.. dan lastlast, marahkan diri, sebab bende kecil ni pun amik masa yang lama.. dan tudung pulak, lagi laa.. sangat terasa lemah iman untuk melakukan perubahan..

Mula- mula stat dengan tudung bidang 45 donatello tuu, tp jarang cket la, tapi die lawa.. tu pun mase kat kelas kawankawan tegok pelik..apesal tetibe tukar imej.. hmm, biarkan je diorang.. aiseh, pakai tudung bidang 45, tapi baju t-shirt x labuh pulak, sampai punggung je..seluar jeans pulak tuu.. cam x sesuai dan x comey pulak nak pakai.. pastu saye pegi jalanjalan kat pkns, cari baju muslimah.. hmm.. baru sesuai..

Kemudian kakak usrah bawa saye pegi satu program kat dewan ni, muktamar ape ntah namenye.. uwaaa.. tengok keliling dewan tuu, yang lelaki pakai kopiah, yang perempuan pakai jubah, pakai baju kurung, tudung pun labuh.. caloncalon menantu yang baik.. huhu, rasenye saye je pakai tudung yang paling x labuh kat situ.. macam malu pulak.. esoknye, saye bagitau la kat naqibah saye tu, yang saye malu, semua orang pakai tudung labuh macam ustazah, saye je tak..

Pastu petang tu, kakak usrah saye bawak la pegi kedai tudung kat sebelah kolej tu.. die cakap die nak beli tudung.. die suruh la saye pilihkan.. saya rase tak taw nak pilih yang macam mane.. saye amik la satu tudung ni.. “Akak, tudung ni macam sesuai je untuk akak. Comey” “hmm.. kenape awak pilih tudung ni untuk akak? Kenape tak pilih tudung ni or tudung ni?” sambil tunjuk kat tudung bawal ngan tudung Donatello bidang 45 tuu.. “Hmm, sebab akak pakai tudung jenis ni”, sambil tunjuk bidang 50..

“Awak rase kenapa akak pakai tudung ni?” “Hmm, sebab tudung macam ni lagi menutup aurat kot” saye tersenyum.. “0ooo, ok akak, saye dah dapat..” “dapat ape?” “heheeee..” kakak usrah saye tersenyum…dan dia hadiahkan satu tudung bidang 50.. “ Bila kamu mengerti, kamu akan lakukan..ia amik masa.. buat dengan kefahaman, bukan ikut orang..” dan Alhamdulillah, perasaan untuk berubah itu mencengkam diri.. mulamula stat pakai tudung Akel 45 yang tak jarang, lepas tuu dah bertukar ke tudung Akel bidang 50..

hehe, dan lastlast, saye borong tudung bidang 50 tuu banyakbanyak kat pkns..

Hmmm.. jalanjalan kat shopping compleks, tengok x de sorang pun yang pakai tudung tuu..baju kurung pun takde..saye sorang je.. rase cam pelik.. malu pun ade.. haiiiiish,, bila pegi muktamar tu, malu sangat sebab tudung x sama labuh ngn mereka, bila pegi shopping compleks pulak, malu sebab tudung labuh sangat.. habis nak buat mcm mane?-monolog hati-.. lalu diyakinkan hati bahawa ini sebetulnya, tutup aurat, dan moga semua ini untuk Allah..

Pastu, ade dua orang mamat ni, lalu kat sebelah,

“wei, tu awek ko tuu.. tudung labuh siooot.. cam ustazah..hahaha” diorang ketawa kecil..

Hmmm.. ku senyum kecil..biarlah.. asalkan kite faham diri kite perlu begini.. Tengok lah nanti.. Bila dah jadi berani sikit esok karang, bila saye dah mantap ilmu dakwah nanti,  boleh la saye ‘ajar’ diorang nii.. 


Dan betul, kita tidak pernah mendekati merekamereka itu..kenapa dan bagaimana..

Dan insyaAllah, tiba masa saye menyelami diri dan hati mereka, kenapa mereka begini, merekamereka, dan budak budak lain dan lalu mengajak mereka kearah kebaikan..

Remaja di pusat serenti, remaja di tepi pantai, remaja di kelab malam, remaja dengan motosikal besar di jalan raya, remaja di konsert, remaja itu, remaja ini, itu remaja kita.. mereka itu bukan dia.. tetapi kita..

“ Dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang telah Kami berikan kepadanya ayatayat lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk orangorang yang sesat.. Dan kalau Kami mengkehendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayatayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu mneghalaunya dijulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dan jika kamu membiarkannya dijulurkan jua lidahnya. Demikian itulah perumpamaan orang- orang yang mendustakan ayatayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisahkisah itu agar mereka berfikir..” (al- A’aaraf: 175, 176)

tak pasalpasal budak sekolah agama dpt name, ampuun dipinta..

-daripada:seorang bukan saya-

“What are you looking at?” “Looking at the muslim teenagers.” “just looking at?” “No,trying to  find the best way to pull them out of this, I’m actless, t0oo much of them out there, I think I could’nt handle them all” “don’t say like that, it’s our job, rileks bro.. it’s okay, let’s do it together, we try our best, it’s not the number of those kids u hav teach them, but the amount of your effort.. that’s the value of us in front of Allah”

--we are only human beings --

Little change to your heart, little light in the dark, little hope that you just might find your way out of here.


Go take a breath and be strong, you cant spend your whole life holding on. Don’t look back just go, take a breath move along, you cant spent your whole life holding on…



5 comments:

  1. nice post and story *thumbs up*

    “Dan mungkin siapa diri mereka di sekolah agama itu, bukan dan tidak dilakukan dengan hati dan dengan kefahaman dari dalam diri mereka...."

    tertarik dengan ayat ni,saya dari sekolah agama dan tak dinafikan ini pernah terjadi pada saya. Hanya mengikut peraturan tanpa faham. tapi saya bernasib baik kerana selepas sekolah Allah masih meletakkan saya dalam environment yang masih terjaga dan suasana yang sekarang membuatkan saya faham apa yang saya buat (menutup aurat) dan bukan sekadar mengikut je..InsyaAllah..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.. moga Allah sentiasa menjaga kita.. insyaAllah.. dan kenikmatan dan ke'dekat'an kita dengan Allah lagi terasa kan kalau apa yang kita buat tu dengan hati dan diri sendiri dan semestinya untuk Allah.. moga istiqamah.. saye pun dulu begitu.. buruk sangka pd mereka.. tp x pernah tanye..hmm.. keep istiqamah in mujahadah sister.. (^__^)

    ReplyDelete
  3. Dakwah hanya perlu dilaksanakan dan kjayaannya trpulang kpd Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  4. satu kebenaran tapi ada pihak yg menyangkal~ =) tak pe, ujian dalam dakwah...


    http://dirikudrcinta.blogspot.com/2010/12/sesuatu-tentang-budak-sekolah-agama.html

    ReplyDelete