Saturday, January 29, 2011

..:: lintasan hati ::..

--lintasan hati--



Allah taala hanya memberi taufik dan hidayah petunjuk kepada golongan yang telah diketahuiNya sedia berusaha untuk beriman dan beramal soleh..


“........Barangsiapa yang Allah kehendaki kesesatannya, maka kamu tidak akan sesekali dapat menolak sesuatu pun yang datang dari Allah. Mereka itu adalah orang-orang yang Allah tidak berkehendak menyucikan hatihati mereka. Mereka beroleh kehinaan di dunia dan di akhirat kelak mereka beroleh azab yang pedih.” 
(Al- Maidah: 41)


Jika seseorang telah terbiasa mendengar kebatilan dan menerimanya, ia akan menghijab dirinya dengan kebenaran, hatinya dibiarkan angguk pada kesesatan. Dia menerima kebatilan dan tentu dia sebenarnya menyukainya. Ketika kebenaran datang tanpa memenuhi seleranya, dia menolak dan mendustakannya. Hatinya gelap dan tidak nampak cahaya Allah. Sebagai balasan, Allah biarkan dia terus dalam kesesatan dengan tidak memancarkan hidayahNya ke hatihati mereka.


"Dan bila engkau menampakkan apa yang ada dalam hatimu, atau engkau menyembunyikannya, niscaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu." (Al-Baqarah : 284)


Sucikan hati kerana hati adalah raja yang memerintah seluruh amalan. Jangan biarkan ia dinodai titik hitam. Sentiasa beristighfar dan berzikir untuk menyucikannya kerana manusia sering membuat kesilapan. Mereka yang merasa bersalah dan bersedih di atas perbuatan maksiat sendiri, menunjukkan masih ada iman dalam hati.

Mohonlah keampunan Allah dan bertaubat sekerap mungkin walaupun berulangkali melakukan kemaksiatan padahal diri menginginkan perubahan kepada kebaikan. Mohonlah pada Allah moga Allah menguatkan hati untuk berhijrah. Kerana rahmat dan keampunan Allah itu tiada penghujungnya buat hamba-hambaNya. 

Orang yang membiasakan keadaan hatinya lalai daripada cahaya Allah terdedah kepada kemurkaan Allah.
Seperti mana Allah berfirman dalam al-A’araf, ayat 179, 


“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka yang mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah, yakni al-Quran) dan mereka mempunyai mata (tetapi tidak mempergunakan) untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah, peringatan yang benar). Mereka itu      semua seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai” (Al- A'araf: 179)


Kalau ada lintasan di hati untuk berhijrah dari jiwa yang lalai kepada jiwa yang cintakan Allah s.w.t, maka bersegeralah untuk melakukannya kerana percayalah itu adalah lintasan yang benar dari Allah. Lintasan itu merupakan hidayah yang tidak akan datang selalu. Jarangjarang saja. Biasanya akan disertai dengan keyakinan yang kuat.. namun jika kita sering bertangguh, mungkin Allah s.w.t akan menarik balik hidayahNya. Nauzubillah.. Taufiq dariNya bukan milik semua orang. Bukan milik orang yang tidak bersedia..

Dari lintasan fikiran (khatirah) itu lahirlah Keinginan (iradah), Kecenderungan (himmah) dan Tekad (azimah).

Allah Maha Mengetahui setiap perkara yang tersembunyi.

"Lintasan-lintasan itu memang kompleks kerana dia berada dalam ruang kebaikan atau keburukan."
( Ibnul Qayyim)



Ya Allah, kurniakanlah kepada kami lintasan-lintasan fikiran yang baik supaya kami dapat istiqamah dalam melaksanakan segala amal soleh dan jauhkanlah kami dari lintasan-lintasan syaithaniyah supaya kami mampu menghindarkan diri dari mengikuti pujukan dan rayuannya.

Ameen Ya Rabbal Alameen


~ Follow your heart to the light ~
 

0 comments:

Post a Comment