Monday, January 5, 2015

An- nuur




Jantung.
Setiap sorang dari kita ada hati yang sangat cantik. walaupun bagi seorang pendosa. selagi dalam hatinya masih ada kecintaan pada Allah dan Rasul. 

Walaupun.
Luaran hati itu dikotori dengan dosa maksiat. Walaupun. Luaran hati itu jadi gelap dek kerenah dari ujian dan tribulasi. Walaupun. Kita rasa sangat malas nak baca Quran dan tadabbur.

Satu hari, time Rasulullah duduk di satu masjid, ada sorang lelaki masuk ke masjid. Badan dia penuh dengan bau arak. Lalu Rasulullah pun minta untuk dia disebat. Time dia disebat, darah terpercik pada Khalid al Walid. dan Khalid al- Walid berkata 'Laknatullah'. tapi Rasulullah melarang.

"Sungguh, dalam hati dia masih ada cinta pada Allah dan Rasul."

(hadis sahih

Sungguh, dalam hati masih ada cinta pada Allah dan Rasul. Dan kadangkadang kita selalu buat salah, selalu buat maksiat. Terleka dengan dunia dan nafsu. Dan hanya beri alasan pada Allah. Dan tak perasan pun sebenarnya hati kita makin hari makin gelap.

Tapi bagi orang beriman, saat nafsu mula menapak dalam diri, cepat- cepat dia beristighfar. sebab dalam hati dia masih ada cinta pada Allah dan rasulNya. Setiap satu kebaikan yang kita buat, walaupun kecil, mesti untuk Allah.

Begitulah hakikat manusia. Selalu berbuat dosa. Berulang- ulang kali. Sungguh, pasti ada kebaikan dalam hati kita. Maka carilah ia dan zahirkan ia.

Hakikat hati, sifatnya sangat bersih, cantik dan berkilat-kilat. Macam dalam surah an- Nur, ayat 35. ayat femes. yang kita hafal time spm. 'nurun ala nuur'.

Hati tu sangat berkilat. macam kaca.
Allah is the Light of the heavens and the earth. The Parable of His Light is as if there were a Niche and within it a Lamp: the Lamp enclosed in Glass: the glass as it were a brilliant star: Lit from a blessed Tree, an Olive, neither of the east nor of the west, whose oil is well-nigh luminous, though fire scarce touched it: Light upon Light! Allah doth guide whom He will to His Light: Allah doth set forth Parables for men: and Allah doth know all things. [An- Nuur: 35]


Glory be to Allah. Allah is the greatest light. Allah adalah pemberi petunjuk bagi sekalian alam. 

The Parable of His Light is as if there were a Niche and within it a Lamp. Dalam hati manusia ada cahaya. macam lampu yang berkelip- kelip.  

Masalu nu rihi. the Lamp enclosed in Glass. Perumpaannya macam bulb lampu atau lilin yang ditutup dengan kaca. zujajah. Macam jugak tanglung yang kita selalu isi dengan minyak. Cahayanya samar- samar. Cahaya yang lemah. Satu lilin yang cahayanya samar- samar itu, boleh recognize Allah. Bila kita buat dosa, kita bertaubat. Kita rasa bersalah. Itulah fitrah. Setiap dari kita ada potensi untuk kenal Allah, untuk sedar yang kita sebenarnya sangat lemah pada Allah. Hamba. Pengemis. denominator.

Kaca tu pulak sangat berkilat. cerah. intensely bright. the glass as it were a brilliant star. Kaca tu sifatnya fragile. senang sangat nak crack. pecah. macam manusia. bila kita baca ayatayat Allah, hati kita jadi sentap, kita rasa something (eh ke tak?). Sungguh, bila dibacakan ayat2 Allah, maka gementar hati mereka, iaitu orangorang yang beriman.

Kaca tu pun sifatnya transparent. jelas sangat. iman akan terzahir pada amalan. jelas sangat. tak boleh sembunyisembunyi. kita kata kita cinta pada Rasulullah, tapi tak ikut sunnah baginda. kita kata kita cinta Allah, tapi solat tak jaga. obvious. baik hatinya, amalannya juga baik. jika buruk, maka buruk juga amalannya.

Jika ada kotoran pada kaca, takde cahaya lampu yang bersinar. titiktitik hitam itu prevent cahaya dari bersinar.
"Truly in the body there is a morsel of flesh which, if it be whole, all the body is whole and which, if it be diseased, all of it is diseased. Truly it is the heart." [Hadith nawawi]


 Minyak yang menyalakan api tu datangnya dari satu pokok yang diberkahi, pokok zaitun. Lit from a blessed Tree, an Olive.  Cahaya dari hati kita itu, asalnya dari pokok zaitu yang diberkahi. kenapa zaitun? sebab minyak zaitun itu extremely mahal. Pure. Sangat berharga. Dan terbukti kelebihannya. Dan amazingly, pokok zaitun tu akan hidup dan survive berzamanzaman. Bila dipotong pokok tu, dia akan hidup lagi. macam orangorang beriman, bila diuji dengan bermacam-macam ujian, mereka akan terus kuat. far better. far more beautiful.

Minyak tu sangat pure. whose oil is well-nigh luminous, though fire scarce touched it. Bila sentuh sikit dengan api, dia menyala-nyala dengan yang teramat terang. Allah yang menghidupkan kita. dengan petunjuk Allah, kita hidup dekat bumi ini dengan buat apa yang Dia suruh. sungguh, setiap saat dari kehidupan kita itu kerana Allah. Dari Allah dan untuk Allah.

nurun ala nuur. Allah beri petunjuk pada siapa yang dia kehendaki.

Neither of the east nor of the west, bukan dari kanan atau kiri. bukan mereka yang extreme.
" Guide us to the straight path.
The path of those upon whom You have bestowed favor, 

not of those who have evoked [Your] anger or of those who are astray."
[al- Fatihah]

Tunjukkan kami jalan yang lurus. Jalan mereka yang Kau beri nikmat. Bukan jalan mereka yang Kau murkai. Dan bukan juga jalan mereka yang sesat.

Jadi, kite kena selalu reflect diri kita. apa status hati kita. sentiasa diagnose hati kita. jangan sampai heart failure. Moga Allah memilih kita untuk sentiasa berada dalam kebaikan. InsyaAllah.

wahai pendosa, masih ada harapan untuk kamu. untuk kita.
.........................................................................................................................................


0 comments:

Post a Comment