Tuesday, January 6, 2015

Ghazwul Fikr v.02









It's a mind attack. That astray us from the right path to Allah, towards Jannah, to the real way of the Prophets.

Kenapa perlu tahu tentang ghazwul fikr? Supaya kita tidak diserang!

Nah. direct. kpop, drama cintancintun. anime. running man. lagu rock yang mana liriknye tersemat dalam otak. maharaja lawak. gegirlfren. illuminati ('..') dan sebagainya.

Siapa yang buat semua ni? Siapa? Iblis. Musuhmusuh Islam.  Kenapa diorang buat macam tu?

"They wish you would disbelieve as they disbelieved so you would be alike. So do not take from among them allies until they emigrate in the way of Allah." [4:89]

Perang Iblis vs Bani Adam dah lama start. dari Nabi Adam sampailah ke hari Kiamat. tak pernah berhenti sampailah saatnya datang hari perhitungan segala amalan.
 
"But Satan made an evil suggestion to both of them that he might reveal to them their shame that had remained hidden from them. He said: 'Your Lord has forbidden you to approach this tree only to prevent you from becoming angels or immortals." [7:20]
"Thus Satan brought about their fall by deceit. And when they tasted of the tree, their shame became vislible to them, and both began to cover themselves with leaves from the Garden. Then their Lord called out to them: 'Did I not forbid you from that tree, and did I not warn you that Satan 'is your declared enemy?" [7:21]

Pada satu zaman dahulu, berlakulah Perang Salib. Perang yang Kristian lawan Islam. Asyik-asyik Islam menang. 9 kali Kristian kalah. So, orang Kristian takleh nak duduk senang. Diorang start cari titik kelemahan pada umat Islam.  bila diorang kaji, diorang perasan yang diorang takkan menang tru perang fizikal. masa King Louise kena tangkap dengan orang Islam, dia perhatikan macammana keadaan orang Islam time tu. and Subhanallah, sangat Islamic. anakanak dididik dengan Islam start dari kecik. So, King Louise, raja time tu kate, 'Kita tak akan dapat kalahkan orang Islam selagi mereka rapat dengan kitab ini(al-Quran). hmm, jadi kita kena runtuhkan moral umat Islam, then baru kita boleh menang'. Dan start dari situlah bermula serangan pemikiran yang betulbetul. diorang buat strategic planning untuk pisahkan ummah dari Al- Quran sampai umat Islam dah makin cair.

Start dari situ, umat Islam mula runtuh. tiada lagi kegemilangan. Pemimpin mula hilang kawalan bila disua dengan kemewahan, pangkat dan wanita. Runtuh menjunamjunam sampai khalifah Islam hilang dari dunia time 1924. Sedihnya, bila khalifah takde, semua orang tak perasan pun sebab sibuk dengan urusan masingmasing dan tak peduli pun dengan maruah Islam yang tercalar. 

Sistem pendidikan jadi sekular. Ilmu sains dah terpisah dari agama. Agama jadi bahan sampingan. Agama jadi bahan untuk ustaz sahaja. Media pun dah tak terkawal. Kalau dulu boleh la nak tapistapis filem yang entah apeape, sekarang sebab dah banyak sangat yang tak senonoh, tak tertapistapis dah.  Selain hati kita dihidang dengan nafsu dari dalaman dan bisikan dari syaitan, ada jugak hidanganhidangan dari luar. Teori yang belajar dalam daurah hari tu. Ade 4s dan 4f.

Song, sex, smoke, sport, fun, female,  fashion, food. Rasa macam euww. Tapi itulah kebenarannya. Dan kita pun dah nampak kan depan mata kita, bendabenda macam ni dah jadi terbiasa dalam masyarakat.

Setelah dinilai, masyarakat kita sudah terkesan. maka dah jadi macam hadis nabi pasal buih. buih-buih yang banyak tapi...... pop pop pop pop. Adikadik kakakakak bangga bila ikut trend, dan klau tak ikut, nanti kena label kuno. cara hidup jahiliah semakin berleluasa. dah makin jauh dari tuhan. makna ibadah jadi sangaaat sempit bila ibadah kita kategorikan sebagai rukun islam yang lima. syahadah, solat, puasa, zakat, haji.  makcik dah tuatua belum ingat mati, yang muda apatah lagi.

The first of these narrations is that of Thawban - radiallahu 'anhu - the freed slave of the Prophet sallallahu 'alayhi wa sallam. He related that the Messenger of Allah said: "The nations are about to call each other and set upon you, just as diners set upon food." It was said: "Will it be because of our small number that day?" He said: "Rather, on that day you will be many, but you will be like foam, like the foam on the river. And Allah will remove the fear of you from the hearts of your enemies and will throw wahn (weakness) into your hearts." Someone said: "O Messenger of Allah! What is wahn?" He said: "Love of the world and the hatred for death."

And not I have created the jinn and the mankind except that they worship Me. [51:56]

Sultan Ahmad Al-Fateh. masa umur beliau 21 tahun dah pun berjaya menawan kota Constantinople. time tu mungkin kite sangat innocent kat universiti lagi. dan sekarang pun, kita masih lagi merangkak untuk buang karatkarat jahiliah yang still melekat kat badan. Marilah bersamasama kita putus cinta dan clash dengan pakcik Jahiliiah ni. Dah lama sangat dah couple. Dan carilah yang lebih beriman.
(',') 

Namun, disebalik buihbuih itu, adanya wirawira Islam. Indeed, sangat perlunya kemunculan ramai lagi herohero untuk turun ke lapangan masyarakat dan menyantuni mereka.  ummah makin nazak. perlunya masyarakat kembali dekat dengan al-Quran. dengan Pencipta. sebarkan cinta Allah dan Rasul. dan laksanakan tanggungjawab syahadah anda. Tugas penyampai wahyu adalah membacakan mereka kitab, menyucikan mereka dan mengajarkan kitab suci Al- Quran dan hikmah. bukankah kita pewaris risalah nabi?  Saa ikou!!!

"Our Lord! send amongst them an Messenger of their own, who shall rehearse Thy Signs to them and instruct them in scripture and wisdom, and sanctify them: For Thou art the Exalted in Might, the Wise." [2:129]

Daerahku ini daerah berpendirian
Berpaksikan firman Tuhan
Bukan hukum insan bukan gema sorakan bukan riuh tepukan

 ...................................................................................................................................................

ZOMBI VS PLANT. Zombi ibarat naqib-naqibah yang tak tidur malam sebab fikirkan masalah ummah, fikirkan masyarakat yang sangat nazak yang perlukan penyelamat. dan yang sedang siapkan slides untuk present isk time daurah next week. dan yang tengah perah otak and cek balik buku nota usrah, merancang nak bagi apa kat anak usrah esok pagi. Plant ibarat mutarabbi-mutarabbi yang innocent sangat yang buat muka cute dan perut berbunyi krukruk tunggu disuapkan berger berisi cheese dan iman ditambah dengan air koktel yang mengandungi susu dari taman syurga dan celupan ayat-ayat Allah. dan yang mengunggu masa untuk diserang hatinya dengan lemah lembut dan kasih sayang.


0 comments:

Post a Comment