Wednesday, January 14, 2015

expansion v.02 [ahamiyyatul tarbiyah]





fatamannau. make a wish. 


In one of the houses of Madinah, ‘Umar ibn Al-Khattab, may Allaah be pleased with him, was sitting with a group of his companions. He asked them: “Make a wish”, one of them said, “I wish to have as much gold as would fill this whole house, so that I could spend it in Jihaad”; then again ‘Umar asked: “Make a wish”, another man said, “I wished that this house was full of jewels and pearls so that I could spend it all in Jihaad and charity for the sake of Allaah”; ‘Umar asked for the third time: “Make a wish”, his companions said: “We don’t know what to say, O leader of the believers”; Thereupon ‘Umar said, “I wish that this house was full of men like Abu ‘Ubaydah Ibn Al-Jarraah, Mu’aadh bin Jabal and Saalim who works for Abu Hudhayfah in order to use them to  spread the word of Allaah”

inspired.

ahamiyyatul tarbiyah.

start dari pertemuan Rasulullah dan para sahabat di rumah al-arqam bin al-arqam, segalanya bermula. perkembangan dakwah merata dan merebak. pembentukan peribadi super awesome makin menjadi. where rasulullah as the murabbi. abu bakar, ali, bilal and others as mutarabbi, quran and sunnah as the manhaj, the way of life, petunjuk dan panduan dalam kehidupan.

ketaatan mus'ab bin umair taat pada rasulullah bila dia diperintahkan untuk berdakwah di madinah.  ketaatan Ali saat dia mengganti baginda di tempat tidur. keyakinan tidak berbelah bagi Abu Bakar saat orang lain tak percaya pada Rasulullah masa isra' mikraj. ketaatan Khalid al-walid ila dia diturunkan jawatan dari panglima menjadi tentera biasa. Subhanallah. itulah bukti keberhasilan tarbiyah dari Rasulullah.

di fasa mekah, fasa awal-awal proses tarbiyah, banyak stress on pasal akidah dan iman. para sahabat dididik dengan kedekatan hubungan pada Allah. mengenali hakikat kebesaran Allah sebagai pencipta, serta belajar hakikat manusia, sifatnya yang lemah dan penciptaan manusia yang hina. bila diturunkan wahyu dari Allah kepada Rasulullah melalui Jibril, Rasulullah pula mengajarkan mereka satu-persatu isi yang terdapat dalam wahyu tersebut.

lalu, proses itu melahirkan akhlak yang indah dan membuahkan iman yang mantap, amal yang melahirkan pemimpin dan pejuang yang sampai sanggup berjuang dan berkorban nyawa untuk Allah dan Rasul, walaupun mungkin hanya sekejap saja mereka ditarbiyah.

sama ceritanya macam hasan al banna dan mad'u nya. saat krisis palestin bergolak. waktu tu, mereka baru beberapa hari atau minggu menerima tarbiyah, mengenal jalan dakwah, namun, sudah diajak dan sudi keluar berjihad di medan aqsa. disebabkan keimanan yang meresap dalam sanubari.

tarbiyah islamiyah yang dibawa oleh Rasulullah adalah untuk membentuk manusia. dan mengeluarkan manusia dari jahiliah kepada Allah. membebaskan manusia dari sistem perhambaan kepada manusia kepada hamba pada Allah.

ummat jahiliah. jahil maksudnya tak tahu. yang gelap dari hidayah Allah. sebelum rasulullah dinobatkan sebagai pesuruh Allah, mereka dalam kesesatan yang nyata. mereka mempromote sistem perhambaan kepada hukum manusia. mereka tunduk pada nafsu. seems familiar? ya. itulah yang berlaku sekarang.

hari ini juga begitu. ummah yang jahil. makin menjauh dari Allah. maksiat berleluasa. sistem keluarga hancur. sistem pendidikan hancur. ummah macam I kecik. Islam hanya pada nama. bukan i kecik, bukan yang melaksanakan islam. ummah sekarang tidak merasa keperluan hidayah Allah. lantas mereka tenggelam dalam kehinaan. tidak tahu mana hak mana bathil. mereka tidak tahu yang ummah Rasulullah adalah umat yang mulia di sisi Allah. mereka menjadi lemah dek ikutkan hawa nafsu. lemah sebab pada dirinya tidak berguna kepada orang lain, dan mungkin hanya menjadi lebihan dunia.

solusi:  ummah sangat membutuhkan tarbiyah.tarbiyah adalah penyelamat.

sebagaimana yang dilalui para sahabat. turunnya wahyu Allah dan diutuskan rasul dalam kalangan masyarakat pada masa tu untuk setelkan masalah jahiliah dan menyelamatkan mereka dari lembah kekufuran. bagaimana berlakunya perubahan tu? melalui tarbiyah. ya. tarbiyah through membacakan, menyucikan diri dan mengajarkan mereka kitab dan hikmah. tarbiyah menjadi benteng dari karat-karat jahiliah dan habuk-habuk maksiat yang mungkin melekat pada kita.  tarbiyah melahirkan peningkatan. expansion. dan ia bermula dari individu, macam dalam marhalah dakwah ni. apa-apa perkara yang melambatkan pembinaan individu muslim akan melambatkan gerak menuju cita-cita yang lagi besar.

individu muslim. baitul muslim. masyarakat muslim. kerajaan muslim. negara muslim. empayar muslim. ustazatul alam.

tarbiyah melahirkan: pengetahuan, kemuliaan, kesatuan dan kekuatan.

tarbiyah islamiyah perlu: continuous (mustamiroh), membentuk sahsiah islam dan bukan hanya ilmu (takwin), berobjektif (mutadarrijah), dan menyeluruh (kaffah)

tarbiyah sangat penting dalam memacu ummah kearah 'khairu ummah' sebagaimana dalam firmanNya,

You are the best nation produced [as an example] for mankind. You enjoin what is right and forbid what is wrong and believe in Allah . If only the People of the Scripture had believed, it would have been better for them. Among them are believers, but most of them are defiantly disobedient. [ali-imran:110]

 tegakkan islam dihatimu. nescaya islam akan tertegak di muka bumi. [Mustafa Masyur]






0 comments:

Post a Comment