Tuesday, January 13, 2015

musa V.01







 "And say to him, 'Would you [be willing to] purify yourself.
And let me guide you to your Lord so you would fear [Him]?" 
[an- Naziat:18-19]


wa ahdiyaka ila rabbika fa takhsya.

'dan kamu akan ku pimpin ke jalan Tuhanmu supaya kamu takut kepadaNya.'

beberapa verse dalam surah An- Naziat cerita tentang bagaimana Nabi Muda berdakwah kepada firaun.  sangat lembut bahasa yang diguna Nabi Musa. skill dakwah yang perlu ada pada seorang murabbi. walaupun kemudiannya Firaun menolak dengan keras. 

[16]Ketika ia diseru oleh Tuhannya di “Wadi Tuwa” yang suci; -
[17](Lalu diperintahkan kepadanya): “Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas (dalam kekufuran dan kezalimannya);

[18]“Serta katakanlah kepadanya: `Adakah engkau suka hendak mensucikan dirimu (dari kekufuran)?

[19]`Dan mahukah, aku tunjuk kepadamu jalan mengenal Tuhanmu, supaya engkau merasa takut (melanggar perintahNya)?'
 

Allah perintahkan nabi musa untuk menyeru firaun kepada Allah. setiap orang ada ditrah untuk menginginkan kebaikan. dan kadangkadang ia sangat terpendam kat dalam hati sampai tuan punya badan tak nampak kebaikan, disebabkan perbuatan dan akhlak. dakwah perlukan kelembutan. walau pada siapa pun yang kita sentuhi. 

[20](Setelah Nabi Musa menyempurnakan perintah Tuhannya, dan Firaun pun meminta bukti kebenarannya); maka Nabi Musa memperlihatkan kepada Firaun: mukjizat yang besar.
[21]Lalu Firaun mendustakan (Nabi Musa) dan menderhaka (kepada Allah);
[22]Kemudian ia berpaling ingkar sambil menjalankan usahanya (menentang Nabi Musa).




firaun bongkak dan menolak keras seruan tu. firaun tak puas hati dan ingin menjatuhkan nabi musa. lalu dipanggil tukang-tukang sihir yang berkaliber masa tu. tapi diorang rasa tak confident sebab dah dengar yang 'sihir' nabi musa sangat power. even kalau diorang lawan konfem kalah. firaun cuba pujuk diorang dan janji nak bagi bayaran yang mahal kat diorang. dan mereka pun setuju. firaun panggil jugak orang ramai ke istana. lalu berkata;

[23]Lalu ia menghimpunkan orang-orangnya dan menyeru, [24]Dengan berkata: “Akulah tuhan kamu, yang tertinggi”. [25]Maka Allah menyeksa Firaun di akhirat dan di dunia ini, dengan azab yang menakutkan sesiapa yang mengetahuinya.

 Lastly, tukang-tukang sihir tu dapat nabi musa kalahkan dengan mukjizat yang Allah beri. tukang sihir tu terus rasa yang nabi musa ni bukan orang biasa-biasa. mana mungkin diorang yang dah power ni tak dapat kalahkan nabi musa dan mukjizat Allah tu sangat power dan lain dari lain. lalu, hati diorang bercahaya-cahaya dengan nur Allah. diorang bersaksi bahwa tiada tuhan selain Allah. Allah maha tinggi melebihi segalanya. melebihi sangat dari firaun. kalau sebelum ni diorang mencampakkan tali-tali ke bumi tanda kekufuran, dengan pantas mereka menundukkan kepala ke bumi tanda keimanan pada Allah.

dakwah perlukan kelembutan. dari hati ke hati. namun sungguh, Allah yang memegang hati setiap orang. pada masa yang sama, dakwah juga perlu pada orang yang tegas hatinya untuk takut pada Allah. macam mana nak bawa orang untuk takut pada Allah, kalau murabbi tu tak takut pada Allah.kan. macam kalau kita ada botol yang berisi air kurang dari 200ml, macam mana kita nak isi botol lagi satu dengan 500ml.

sama macam kes nabi musa dan firaun, nabi musa menyeru dengan kelembutan walaupun itu firaun, orang yang paaling zalim dan paling 'ganas hatinya. dan sungguh, Allah maha memberi hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki. 

dakwah juga perlukan orang yang kreatif. kalau orang tu power dengan sihir, kita lawan dengan kuasa yang melebihi sihir. kalau someone yang kita sentuhi power dengan kucing, kita dekat dengan mereka dengan kucing. kalau orang tu sangat suka belajar, kita borak pasal belajar.

wallahualam.  































0 comments:

Post a Comment