Monday, January 12, 2015

be positive wherever you are






"So do not weaken and do not grieve, and you will be superior if you are [true] believers." [Ali-Imran: 139]

Sungguh, Allah memujuk hambanya. Supaya tidak lemah dan bersedih hati terhadap berbagai ujian yang datang mencurahcurah ke ladang tarbiyah dan dakwah. Andalah orang paling tinggi darjatnya dan paaaling dekat dengan Allah jika anda benarbenar orang yang beriman. 

Bila ditimpa musibah, anda tidak merungut dan terus redha pada Allah. apa itu redha? maksudnya bila datang musibah on the spot pada anda, anda terus ingat pada Allah dan redha, berserah totally, kerana tahu dia Maha mengetahui kemampuan hambaNya. Anda tidak bersusah hati memikirkan consequences yang akan berlaku lepas tu. Berserah sepenuhnya.

Bukan redha kalau anda nangesnanges mengenang nasib, 'kenapa ia terjadi pada aku', dan bukan pada orang lain, lalu tersedar, lalu menarik nafas, berfikir, solat dua rakaat, beristighfar dan  pasrah terhadap apa yang berlaku. ya, jalan ke situ masih panjang.

Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahankan dan menegakkan Islam), dan jangalah kamu berdukacita (terhadap apa yang menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sunguh-sunguh) beriman.

apa sifat positif yang ada pada ayat ni?

'tidak sedih', 'tidak lemah', 'tinggi', 'beriman'? aha.

jawapan dia: be positive. dan percaya pada diri sendiri.

Pada ayat ini, Allah memujuk untuk sentiasa percaya pada diri sendiri. yakin atas ability to be a hero. hero pada diri sendiri at least. terasa ayat ini begitu berat tapi ia hangat memeluk erat. bila dalam jalan dakwah, langkah terasa berat, bila nak buat itu ini rasa semua tak betul. bila rasa diri tidak layak. bila kena rijek, bila ada orang kutukkutuk dan kata 'bajet alim'. Dalam bidang terjun ni, perlu ada sifat 'tsiqah' [percaya] pada diri sendiri. Kerana tsiqah membangunkan kekuatan. Kembangkan gerak langkah anda. Beri peluang pada diri untuk diperbaiki. [bila disuruh jadi penyampai, hands up (:]

On the other side of story, ayat sebelum-sebelumnya dan juga selepas-selepas tu cerita pada perang Uhud. perang uhud. 3000 vs 10000. bila saat-saat dah nak menang, datanglah ujian dari Allah. pihak musuh berpatah balik dan kembali menyerang. Sahabat tak sempat nak re-attack. pastu, ada yang menjerit, 'Rasulullah sudah tiada'. Hancur luluh Sahabat2 masa tu. Tapi diorang still fight sampai ke habes. di perang Uhud, ramai sahabat syahid. 70 orang total. Gigi geraham Rasulullah patah. muka baginda lukaluka. lalu Allah memujuk. Dan jika mereka telah mendapat luka-luka dan banyak yang gugur dalam perang Uhud, maka hal yang serupa telah dialami pula oleh musuh-musuh mereka dalam perang Badar. Dan adalah Sunnatullah untuk kekalahan dan kemenangan saling bertukartukar melepasi masa. supaya Allah menapis kekotoran dalam hati orangorang beriman. dan menjadikan hati orangorang beriman lebih bersih. pembersihan hati.Samalah jugak dalam hati kita. akan ada up and down dalam graph iman. dan kadangkadang akan ada heart attack. akan ada hati basah dan akan ada hati kering kontang.

Lalu, para sahabat kembali tenang. Allah mengembalikan mereka kepada sunnah Allah. satu perjalanan yang tidak dapat dielak. mereka belajar dan mengetahui. dan terungkaplah hikmah disebalik peristiwa itu. Mereka tahu, hanya iman saja yang boleh mengangkat martabat mereka sedemikian tinggi. Sunnguh, anda lebih tinggi. bila anda mengikut jalan oleh Allah, bukan jalan buatan manusia.


Hey, lift your chin up and smile a little. 
I know you’ve been through a lot. 
Once you’ve given it your all you’ll feel refreshed. 
So wipe your tears and dont cry anymore. 
Set you heart. 
Don’t be afraid.
And take the next step forward!!! (:


..................................................................................................................................
tsiqah. ada beberapa. tsiqah pada pertolongan Allah, pada diri, pada pemimpin, pada jundi dakwah, pada manhaj dan pada pahala Allah.
So if they believe in the same as you believe in, then they have been [rightly] guided; but if they turn away, they are only in dissension, and Allah will be sufficient for you against them. And He is the Hearing, the Knowing. - See more at: http://quran.islamicevents.sg/2/137/143#sthash.CbE50q5j.dpuf
So if they believe in the same as you believe in, then they have been [rightly] guided; but if they turn away, they are only in dissension, and Allah will be sufficient for you against them. And He is the Hearing, the Knowing. - See more at: http://quran.islamicevents.sg/2/137/143#sthash.CbE50q5j.dpuf

0 comments:

Post a Comment