Wednesday, January 14, 2015

kehidupan





Assalamualaikum.

Alhamdulillah. sangat banyak nikmat yang Allah beri pada kita. Antara nikmatnikmat yang terbesar ialah iman, islam, perutusan dari rasulullah dan Al-Quran iaitu sebaik-baik kitab untuk umat Muhammad s.a.w. manakah nikmat yang paling hebat selain berada dekat dengan Allah dan Rasul-Nya. 

apa erti kehidupan ni yang sebenar? adakah  just untuk mengejar bahagia di dunia? adakah ia sekadar mencari kebaikan untuk dunia, yang memberi kita kehidupan yang secured?

tujuan kita hidup kat bumi ni hanyalah semata-mata untuk beribadah dan menjadi khalifah.

[He] who created death and life to test you [as to] which of you is best in deed - and He is the Exalted in Might, the Forgiving - [al-mulk:2]
sungguh. bagi orangorang beriman, mereka sentiasa memperbaiki kehidupan mereka untuk mengejar redha Allah. untuk mencari sebaik-baik amalan yang boleh membawa mereka dekat pada Allah, especially di akhirat nanti. ahsanu amala. the best deed. kita tak tau pun mana satu bendabenda baik yang kita dah buat sebelum ni, yang boleh bawa kita ke syurga. yang boleh dengan bangganya kita present pada Allah. jadi, kita kena sentiasa berada dalam kebaikan, setiap saat. 

And let there be [arising] from you a nation inviting to [all that is] good, enjoining what is right and forbidding what is wrong, and those will be the successful.- [ali-imran:104]

dan bagi daie, hidup mereka hanya untuk dakwah. mereka mengikut jalan para nabi. jalan yang terbaik menuju kejayaan. hayya alal falah.  Allah dah mewahyukan ayat ni kepada sekalian umat nabi Muhammad s.aw. siapa yang mengajak kepada kebaikan dan melarang kemungkaran, dialah yang berjaya.  selagi kita di atas landasan ini, tiada apa yang dapat menyelamatkan kita dari azabNya yang pedih, melainkan redha dan bantuan Allah.

bilamana seseorang hidup untuk dakwah, untuk Allah, Allah akan selalu bersama kita. Allah mengukuhkan kedudukan kita. bukan dengan pangkat. bukan dengan harta. tapi dengan pengukuhan jiwa. dengan menetapkan keberadaaan kita pada landasan.

O you who have believed, if you support Allah , He will support you and plant firmly your feet. [Muhammad:7]

bagaimana kita membantu agama Allah? jawapan: dengan dakwah ilallah. dakwah kepada Allah.

islamuna. islam kita. kita mengajak orang untuk menghayati islam yang syumul. menyeluruh. 




0 comments:

Post a Comment