Tuesday, January 6, 2015

Ghazwul Fikr v.01




It's a mind attack. That astray us from the right path to Allah, towards Jannah, to the real way of the Prophets. 

Dalam dunia ni, kita ada macammacam perang. Tapi rasanya yang kita tau hanya perang bunuhbunuh. Boleh la nak kata perang fizikal. Kena sangat tough kalau nak berperang. Bawak senjata bagai. Rasulullah dan para sahabat berjihad fi sabilillah di medan perang. Tapi sebenarnya, kita ada jugak perang mental.

'Serangan pemikiran' atau ghazwul fikr. ingat lagi tak time kita belajar sirah, masa Rasulullah mulamula buat dakwah. Kaum musyrikin cuak kotkot dakwah Rasulullah tersebar dengan luasnya kat bumi Makkah, nanti hilanglah pengaruh diorang kat sana. So, diorang buat satu tawaran, untuk bagi Rasulullah apa saja, harta, pangkat dan wanita, as long as Rasululullah tak buat dakwah gilagila. 

Kalau orang serang kita physically, macam kawan baling bantal kat kita, kita nampak dia dan terus buat serangan balas. tapi kalau serangan pemikiran, sapesape takkan perasan siapa yang attack. Tup tup, dah termasuk perangkap. brainwash. 

Umat Islam dicuci sehabis-habisnya oleh pihak musuh untuk melalaikan ummah dari mengingati Allah. Even benda yang kita rasa sangat remeh. serangan inilah yang menghidupkan segala jenis penyakitpenyakit ummah. salah satu penyakit ialah wahan. penyakit cinta dunia dan takut mati. Simptomnya ialah kita terlalu absorbed into halhal duniawi dan lupa urusan kita dengan Allah. Contohnya, kita solat lewat sebab tak habis pusing satu MidValley lagi. Solat asar hujunghujung waktu and then sambung maghrib. 'Hm, ok ape. Solat maghrib awal waktu kot' (-_-)'.

Serangan ini bertujuan untuk memesongkan kita (even sedikit je) dari mengingati tujuan sebenar kita hidup di muka bumi. Ia nak mengembalikan kita pada era jahiliah. Macam zaman jahiliah before Rasulullah dinobatkan sebagai Rasulullah. Mungkin lagi teruk lagi. Jahiliah bermaksud tidak mengikut cara Allah.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah stated that, sibghatullah. celupan Allah yang terbaik. Selain dari itu adalah bukan dari Allah. celupan tu macam mana sebenarnya? 

(The) color (religion) (of) Allah! And who (is) better than Allah at coloring? And we to Him (are) worshippers [2:138]

Ok. jom beranalogi. 

Dia macam kain yang dicelup dengan kale warna pink. Ok biru pun boleh. Macam nila. Celupan tu menyeluruh dan melekat sampai ke atom-atom, nukleus kain tu. Sampai ke dalam. Macam tu lah celupan Allah. Bukan macam pepero: biskut panjang yang dicelup coklat dimana coklat die hanya luaran (yumm) dan tak diserap pun ke dalam. 

Tapi celupan Allah cover both dalaman dan luaran. Celupan paling perfect. macam Rasulullah. macam Abu Bakar. macam Umar. Subhanallah, celupan Allah yang terbaik itu melahirkan akhlak yang terpuji, iman yang mendalam dan jiwa yang bersih suci. Dan celupan Allah menzahirkan satu peribadi yang mengamalkan ajaran Islam dalam dan luaran, mengikut acuan Allah, hukumhakam Allah.

Bila ada satu barrier or penghadang yang mengelak dari terkena celupan itu, maka akan adalah tompoktompok nila yang tak sekata. Islam kita tidak perfect. Jahiliah pada definisi Al-Quran ialah 'keadaan spiritual yang menolak hukum Allah dan berpaling dari hidayah Allah. mereka menetapkan hukuman sendiri dan deviate dari petunjuk Allah.

If they turn away from the Law of Allah) do they desire judgement according to the Law of Ignorance? But for those who have certainty of belief whose judgement can be better than Allah's?   [5:50]





0 comments:

Post a Comment